IklaN

Thursday, September 30, 2010

Teknik-teknik makeup yang betul...

Assalamualaikum...

Cerita nie dah lapuk plus basi dah pun..Nak update time nie buzy mengalahkan menteri..Cerita nie berlaku pada minggu hari raya..Nak ambik Cd gambar tunang yang ada tak terisi dalam Cd yang dipos pada mulanye..Alang-alang pergi beraya, aku belajar teknik makeup yang betul..Kawan aku nie adalah photografer time tunang aku, dia pandai makeup dan sape-sape nak try makeup lehla contact dia..Cari je kat Facebook UM Makeup..Tapi time aku tunang bukan dia yang makeup ok..

Kagum aku tengok alat makeup kawan aku nie..Umur sama mudala ngan aku..Masih belajar kat Uitm Shah Alam.Nak kata ambik bidang makeup tak, dia cakap minat..So, boleh buat duit alang-alang dah minat nie...




Macam-macam ada...

Bila la aku nak ada banyak macam nie alat makeup..huhuhu

Nie gambar alat makeup time aku tunang haritu..;D


Aku belajar dalam 2jam rasenya..Step by step..Dia ajar dari basic tak tahu langsung nak makeup...Macamane nak guna berus yang ok dan betul..Dia jugak rekemen product-product yang selamat untuk kulit..Ala-ala shading nie pun belajar memandangkan hidung aku takdela mancung sangat..Esoknya, aku pun membeli dengan hebatnya alat-alat makeup..Jenama Elianto je pun..Nak try mula-mula makeup..Beli mahal-mahal pun tak reti guna wat rugi jugak..Aku time belajar dulu pun pakai bedak dan foundation jugak tapi tak jadi macam orang lain...Ada je capuk-capuk bedak bile time peluh.. Bedak pun cepat abis..Petua nak jimat, pakai berus!!..Cikit je apply dah ok..Jimat duit beli bedak..;D
Align Center













Muka aku sebelum makeup, yang capuk-capuk bedak dan gambar yang pakai selendang tu gambar time belajar makeup..Ok tak??Layan gambar step-step time aku makeup tunang haritu la ye...

Ambik gambar dulu...

Kening di cukur cikit..

Letak foundation kat parut-parut...

Letak eyeshadow...

Letakkan warna gelap dari biasa membentuk huruf V

Sapu rata dengan berus khas...

Eyeliner hitam...

Pensil warna putih pun ada...

Celak coklat ye..

Maskara kening...

Shading bahagian pipi....

Shading bahagian hidung...

Maskara sebelum pakai bulu mata palsu....

Pakai bulu mata palsu....

Apply maskara sekali lagi, guna tangan supaya tak comot...

Kemaskan bahagian mata dengan berus kecil bila dah pakai bulu mata palsu...

Lipliner...

Lipstick....

Lipgloss...

Siap...

Pastu bolehla pakai tudung dan posing-posing....


Mak andam pakaikan tudung...


Ok, siap...Nanti korang bolehla cuba-cuba teknik makeup nie ye..Barula cun..;D

Bye...

9 comments:

Anonymous said...

lawala...huhu

Anonymous said...

hemmm ok....ko

Nadira Abdul said...

kak, bile nk letak bedaknye? xde pun?

Unknown said...

salam. nak tanya mana nak cari maskara kening warna mcmtu? please share. :(

Anonymous said...

haram cukur kening walaupun cikit.. n mekap xlawa pun

ainsyamimi said...

Kau jeles la tu

Unknown said...

Foundation atau makeup based brand apa yg nampakkan shinning?

Unknown said...

Foundation atau makeup based brand apa yg nampakkan shinning?

Reem Doorgift said...

nice sharing sis ;)